Z MediaSwiat:

Aktualności:

Pełne archiwum

[TPSA] • UKE: sprzeciw do planu tp społecznego
2006-11-24 06:20:24 • napisany przez: Anna

   W dniu 23 listopada 2006 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zgłosił sprzeciw wobec przedłożonej przez Telekomunikację Polską S.A. (TP) propozycji zmiany cennika, polegającej na wdrożeniu nowego planu taryfowego plan tp społeczny oraz jednoczesnego wstrzymania sprzedaży planu tp socjalnego. Planowany przez Spółkę termin wdrożenia danej propozycji zmiany cennika przypadał na dzień 1 stycznia 2007 r.

Podstawą zgłoszenia przez Prezesa UKE sprzeciwu była niezgodność postanowień projektu zmiany cennika z przepisami ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.).

Prezes UKE zważył, iż wnioskowana przez TP propozycja:
- nie wypełnia ogólnych kryteriów ustalania cen usług (kryteriów: przejrzystości, obiektywności i niedyskryminacji),
- nie spełnia również kryteriów ustalania ceny usługi powszechnej (kryteriów: uwzględniania możliwości ekonomicznych użytkowników końcowych, odpowiadania ich potrzebom oraz uwzględniania sposobów korzystania z usług),
- nie sprzyja tworzeniu warunków dla zapewnienia użytkownikom maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług telekomunikacyjnych.

Jako główne powody nie wyrażenia zgody na wejście w życie planu tp społecznego, jako pakietu taryfowego dedykowanego osobom o niskich dochodach, mającego uwzględniać ich potrzeby a zarazem możliwości finansowe, Prezes UKE wskazał poniższe pięć kwestii:

1. Niejasne i nieprzejrzyste kryteria zdefiniowania grona beneficjentów planu tp społecznego (uprawnionymi do korzystania z przedmiotowego planu miałyby być wyłącznie osoby pobierające świadczenia z pomocy społecznej oraz osoby posiadające znaczny stopień niepełnosprawności).

2. Wykluczenie czy też ograniczenie dostępu do niektórych usług, takich jak szerokopasmowy dostęp do Internetu, czy usługi dodatkowe, jako przejaw dyskryminacji tych abonentów.

3. Nieprzejrzyste kryteria ustalenia wysokości opłat za poszczególne usługi wchodzące w skład usługi powszechnej. Ustalony bowiem przez TP poziom opłat za poszczególne usługi wchodzące w skład usługi powszechnej przeczy prospołecznemu charakterowi niniejszego rozwiązania taryfowego. W 14 spośród 34 badanych przez Prezesa UKE przypadkach odnotowana została podwyżka, której poziom zawierał się w przedziale: 3,45 – 65,52% w stosunku do opłat w dotychczasowym planie tp socjalnym.

Wśród badanych przypadków wystąpiły również takie, w których odnotowano obniżkę cen. Należą do nich:
- krótkie 1-minutowe połączenia lokalne, bądź nieco dłuższe 2,3-minutowe połączenia danego rodzaju, realizowane wyłącznie poza godzinami szczytu i w dni świąteczne,
- połączenia dial-up (poza dłuższymi 6-minutowymi połączeniami tego typu realizowanymi poza godzinami szczytu oraz w dni świąteczne),
połączenia międzystrefowe (z wyłączeniem tych wykonywanych w godz. 18-20 w dni robocze),
- połączenia międzynarodowe.

Biorąc jednak pod uwagę posiadane przez Prezesa UKE informacje na temat średniego rozkładu rzeczywistego ruchu dotychczasowego klienta planu tp socjalnego, Prezes UKE uznał, iż zaprezentowane powyżej przypadki, nie są - wbrew pozorom - na tyle korzystne, aby mogły stanowić wsparcie dla grona odbiorców tego planu.

Potwierdzeniem niniejszego jest w szczególności to, iż:
- połączenia międzynarodowe stanowią dla danego kręgu odbiorców ok. 0,8% - ich udział jest zatem znikomy, w związku z czym potencjalna obniżka nie będzie dla klientów nowego planu zauważalna;
udział połączeń lokalnych realizowanych w godzinach szczytu jest wprawdzie największy (ok. 70%), nie mniej jednak z uwagi na średni czas trwania tego typu połączeń (wynoszący ponad 2 minuty) wprowadzenie planu tp społecznego skutkowałoby w tym zakresie podwyżką;
- ponad 80% połączeń dial-up wykonywanych przez dotychczasowego klienta planu tp socjalnego to właśnie połączenia realizowane poza godzinami szczytu oraz w dni świąteczne – a te podlegałyby w myśl powyższego podwyżce.

4. Niekorzystne dla rynku: wzrost poziomu deficytu ze świadczenia usług w planie tp społecznym względem obecnie oferowanego planu tp socjalnego (bez jednoczesnego wskazania źródeł jego pokrycia) oraz zwiększenie poziomu ewentualnego kosztu netto świadczenia usługi powszechnej w przypadku wdrożenia nowego planu tp społecznego
i jednoczesnego wstrzymania sprzedaży planu tp socjalnego.

5. Bezpodstawne, w myśl postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, żądanie przez TP okazania stosownego dokumentu uprawniającego abonenta do skorzystania z nowego rozwiązania taryfowego.


Jednocześnie, Prezes UKE zaznaczył, iż do momentu wprowadzenia na rynek takiej oferty, która uwzględniałaby możliwości ekonomiczne i potrzeby klientów korzystających obecnie z planu tp socjalnego, wstrzymanie sprzedaży planu socjalnego nie jest możliwe.


źródło: Urząd Komunikacji Elektronicznej


 


Jeśli masz jakieś interesujące informację o chello lub pomysł na niusa, to wyślij do mnie maila

Kopiowanie i publikowanie jakichkolwiek elementów zawartych na tych stronach bez zgody autora surowo zabronione.
Hosting: Profesjonalne odzyskiwanie danych

Ostatnia aktualizacja strony: 01.09.2023